Wybór właściwego layoutu strony

Wybór odpowiedniego szablonu to podstawa dla prawidłowego wykonania strony. Dlatego warto poświęcić dłuższą chwilę na podjęcie właściwej decyzji w tej kwestii.

Kluczowe jest dopasowanie typu szablonu do charakteru i funkcji jaką ma pełnić budowana strona. Na bazie template’u stworzonego np. pod potrzeby firm prawniczych nie da się zbudować witryny dla naszej ulubionej cioci chcącej się podzielić ze światem swoimi kulinarnymi talentami.

Zasada wydawałoby się oczywista, jednak surfując po internecie nierzadko natykamy się na przykłady błędnych wyborów „webmasterów”. Kto to panu tak spieprzył? Ano ktoś, kto po prostu wybrał konkretny szablon, bo ten bardzo mu się podobał. Gdy później w praniu wyszło, że nie pasuje do charakteru strony było już za późno (szablon słono kosztował, więc nie trafił do kosza).

Szablon biznesowy
Jakiego zatem motywu powinniśmy szukać, jeśli projektujemy stronę prezentującą firmę, produkt, fundację, gabinet lekarski czy warsztat samochodowy? W takim przypadku wybieramy szablon biznesowy. Układ takiego motywu zazwyczaj wygląda następująco: na samej górze jest duży element graficzny (może być slider), który jest tłem dla sloganu określającego profil działalności lub produkt np. „Najtańsze usługi transportowe w północnej Polsce”, „Nasze oprogramowanie zaoszczędzi ci kosztów” itd. Poniżej tego elementu znajduje się bardziej szczegółowe omówienie usług/produktów często opatrzone odpowiednimi ikonami.

W kolejnych sekcjach zwykle pojawiają się dane kontaktowe, zachęty do skorzystania z usług lub zakupu towaru, sylwetki pracowników, opinie zadowolonych klientów, portfolio, mapa z zaznaczoną lokalizacją. Cechą charakterystyczną strony biznesowej jest to, że znacząca część treści pozostaje niezmienna. Modyfikacji mogą ulegać tylko niektóre elementy na przykład panel z promocjami. Podsumowując funkcje tego rodzaju witryny to: prezentacja kluczowych informacji, zrobienie na potencjalnym kliencie dobrego wrażenia, zachęta do zakupu usług/produktów, ułatwienie kontaktu, wskazanie lokalizacji.

Magazyny, portale i blogi
Drugi popularny typ motywu to szablon magazynowy mający zastosowanie w portalach newsowych lub tematycznych. Tutaj nie ma miejsca na wielkie ozdobniki. Obszar strony efektywnie wykorzystany jest po to, by zaprezentować jak najwięcej artykułów. Popularny układ takiej strony to w górnej części kilka wyróżnionych artykułów , poniżej grid z pozostałymi tekstami. Często strona podzielona jest na tematyczne sekcje np. lifestyle, moda, sport, polityka. Cechą takiego portalu jest ciągłe wprowadzanie nowych treści – od kilku do kilkudziesięciu dziennie.

Przykładowy portal tematyczny

Popularne są również szablony blogowe. Dawniej miały przeważnie układ pionowej listy chronologicznie ułożonych postów. Teraz w wielu przypadkach przypominają template’y magazynowe, z tą różnicą, że na pierwszej stronie wyeksponowana jest sylwetka autora bloga, zdjęcie, bio, pasje itd. oraz społecznościowa obudowa bloga . W blogowych layoutach stosunkowo rzadko spotyka się podział na sekcje tematyczne.

E-Commerce
Kolejny popularny typ szablonu to sklep on-line. W tym modelu gros powierzchni zajmują zdjęcia i opisy oferowanych produktów oraz elementy pozwalające na złożenie zamówienia i dokonanie opłaty.

Szablony tego rodzaju wyposażone są we wbudowane narzędzia (pluginy) niezbędne do prowadzenia działalności handlowej w sieci.

Content na tego rodzaju witrynach – podobnie jak w magazynach – ma dynamiczny charakter – jedne produkty wypadają z oferty, inne się pojawiają. Strona wymaga zatem bieżących aktualizacji, korekt i modyfikacji.

Social Media